ULANGAN AKHIR SEMESTER GENAP TAPEL 2014-2015
Mata Pelajaran : Bahasa Daerah
Kelas : IX
Waktu : 90 Menit
WANGSULANA PITAKONAN NGISOR IKI KANTHI MILIH WANGSULAN KANG BENER !
1. Manut Toetik Fauzan, pemerhati fashion lan salah sawijining disainer batik Jember. Saiki pesenan batik Jember dadi akeh, ora mung digunakake kanggo pameran nanging uga digunakake bahan seragam utawa perorangan.........................
Bacute pada ing dhuwur yakuwi.............
a. Pambudidaya nggawe lan ngembangake kain bathik wis ana ing Indonesia.
b. Jalaran promosi kang dilaksanakake dene masyarakat lan pamarentah.
c. Utamane kanggo pembinaan sumber daya manungsa.
d. Nganti ana sing perajin kang kentekan stok jarene
2. Nalika miwiti usahane Rochim ora langsung entuk untung gedhe. Kanggo ningkatake usahane kudu bener-bener mbrangkang saka ngisor. Dheweke ora wani nggawe suwar-suwir kanthi jumlah akeh.Gawe sepisan mung sawetara kilogram wae. Penggaweane isih nggawe cara tradhisional, dadi mbutuhake tenaga kang kuwat.
Ing ngisor iki kalebu masalah kang ana ing wacana dhuwur, kang dudu masalah manut wacana ing dhuwur yakuwi............
a. Gawe suwar-suwir mung sethithik b. Carane isih tradhisional
c. Untunge akeh d. Miwiti usahane saka ngisor
3. Ing SMK para siswa diajari gawe bathik tulis, jahit, masak. Sebagean ana uga sing diajari usaha dagang kanthi ngelola toko koperasi.
Ukara ing dhuwur nuduhake manawa para siswa kasebut ing bangku sekolah didhidhik supaya....
a. nduweni ketrampilan b. kreatif c. supaya pinter d. nduweni jiwa wira usaha
4. Bocah kang a.
Ukara ing dhuwur frasene ana.............
a. 2 b. 3 c. 4 d. 5
5. Dinar :” Nuwun sewu bu, pinten modhal wiwitanipun?”
Bu Aini :” Rp.1.000.000. Suwe-suwe mundhak modhale, dhuwit bathi tatambahake dadi modhal.”
Wawanrembug/wawancara ing dhuwur kalebu perangane.........
a. pambuka b. isi c. panutup d. Adangiyah
6. Bu Hilda dangu sapa kancaku wingi sing lara lan daksambangi ing rumah sakit.
Yen didadekake ukara langsung dadi........
a. Bu Hilda dangu, “ Sapa kancaku wingi sing lara lan disambangi ing rumah sakit ?”
b. Bu Hilda dangu, “ Sapa kancamu wingi sing lara lan disambangi ing rumah sakit ?”
c. Bu Hilda dangu, “ Sapa kancaku wingi sing lara lan koksambangi ing rumah sakit ?”
d. Bu Hilda dangu, “ Sapa kancamu wingi sing lara lan koksambangi ing rumah sakit ?”
7. Eyang ngendika,”Sinaua sing sregep ben lulus ujian kanthi biji kang apik!”
Yen didadekake ukara ora langsung dadi...............
a. Eyang ngendika manawa sinau sing sregep ben lulus kanthi biji kang apik.
b. Eyang ngendika yen sinau sing sregep ben lulus kanthi biji kang apik.
c. Eyang ngendika supaya sinau sing sregep ben lulus kanthi biji kang apik.
d. Eyang ngendika angger sinau sing sregep ben lulus kanthi biji kang apik.
8. Sukirman :”Kanca-kanca aku njaluk ngapura yen panggonane sinau ora apik kaya anggonmu, awit ya kaya ngene iki duweke bapakku.”
Muksin :”Ora apa-apa, kanca-kanca padha mrene iki sing penting bisa sinau, ora bab panggonan utawa suguhan.”
Watake Sukirman ing pacelathon dhuwur yakuwi...............
a. sombong b. sabar c. medhit d. kereng
9. Pak Fakri teka saka Bogor numpak sepur jam pitu. Yen didadekake basa krama alus....
a. Pak Fakri ndugi saking Bogor numpak sepur jam pitu.
b. Pak Fakri ndugi saking Bogor nitih sepur jam pitu.
c. Pak Fakri rawuh saking Bogor numpak sepur jam pitu.
d. Pak Fakri rawuh saking Bogor nitih sepur jam pitu.
10. Kowe arep menyang ngendi, aja kesusu bali dhisik ! Yen didadekake basa krama lugu....
a. Sampeyan badhe kesah dhateng pundi, sampun kesesa wangsul rumiyin !
b. Sampeyan badhe tindak dhateng pundi, sampun kesesa kondur rumiyin !
c. Panjenengan badhe kesah dhateng pundi, sampun kesesa wangsul rumiyin !
d. Panjenengan badhe tindak dhateng pundi, sampun kesesa kondur rumiyin !
11. Simbah :”Nak kowe wis sinau apa durung?”
Putu :”Sampun mbah, nalika nembe wangsul saking sekolah kala siang.”
Simbah migunakake basa.............
a. ngoko lugu b. ngoko alus c. krama lugu d. krama alus
12. Pakdhe :”Ibumu apa wis teka saka pasar?”
Rita :”..................................................”
a.Sampun ndugi saking pasar b. Sampun rawuh saking pasar
c. Sampun ndugi saking peken d. Sampun rawuh saking peken
13. Panjenengan kula........................pinarak dhateng griya kula!
a. kengken b. aturi c. utus d. Prentah
14. Bocah telu mbanjur lungguhan ana semen cor ngisor wit jambu.Crita ngethuprus kanthi ngemil pastel. Tetelune pancen kekancan raket. Menyang ngendi-endi bareng. Budhal mulih sekolah bareng. Dolan bareng. Ing kelas lelungguhane uga cecedhakan.
Dudutane crita ing dhuwur yakuwi............
a. kanca sekolah b. kekancan kang raket c. kanca dolan d. kanca crita
15. Wayah subuh tekan Semarang. Mbak Neti ngancani peserta karyawisata mudhun saka bis, nuju rumah makan kang wis dipesen panitia kanggo sholat subuh, siram, lan nunggu wayahe sarapan.
Sing dudu setting panggonan ing dhuwur yakuwi.........
a. bis b. Semarang c. masjid d. rumah makan
16. Hasan mudhun bis maneh nggoleki ibune karo bengok-bengok. Dheweke mlebu rumah makan. Clilang-clileng ora ana sing dikenal. Hasan bengak-bengok karo nangis. Dheweke nyedhaki pelayan nganggo sragam bathik.
Swasana/ kahanan crita ing dhuwur yakuwi...........
a. rame b. sepi c. bingung d. nrenyuhake
17. Gunane pada pangkat kanggo ngapit angka lan aksara Jawa, tuladhane yakuwi ing ukara.............
a. Aku lulus sekolah taun 2012. b. Ibu mundhut : beras, kopi, lan gula
c. Budhe ngendikan,”Sholata sing sregep!” d. Sapa wae ora pareng tukaran.
18. “Idul Fitri” yen ditulis aksara Jawa dadi.......
a. Aifl\p+it]i b.aidul\p+it]i c.aifulP+it]i d.Aifulp+iti]
19. Panulisan aksara rekan kang bener yakuwi.............
a. a[bFl\g+pu+/ b.m[sKolik\ c. wisJ+kt\ d.swegf+iki/
20. “Kancaku akeh” yen ditulis aksara Jawa dadi.............
a. Kancaku akeh b. Kanycaku akeh c. Kanyaku akeh d. Kanjcaku akeh
21. Pendhidhikan Mohammad Hatta diwiwiti saka sekolah rakyat. Amarga pinter basa Landa, Hatta dipindah karo gurune ing Eropenese Lagere School (ELS), ditrima ing kelas loro. Ora akeh pribumi kang bisa sekolah ing ELS, murid-muride umume anake wong Landa. Sawise tamat ing ELS Hatta nerusake ing Meer Uitgebreid Lagere Onderwijs (MULO) Padang, banjur nerusake ing Print Hendrik School (PHS) Jakarta. Sawise lulus saka PHS, Hatta oleh beasiswa kanggo kuliah ing Handels Hoogere School (Sekolah Tinggi Ekonomi) Rotterdam.
Bakuning gagasan pada ing dhuwur yakuwi..................
a. Pendhidhikan Mohammad Hatta diwiwiti saka sekolah rakyat.
b. Hatta kuliah ing Handels Hoogere School (Sekolah Tinggi Ekonomi) Rotterdam.
c. Riwayat pendhidhikan Mohammad Hatta.
d. Riwayat beasiswa pendhidhikan Mohammad Hatta.
e.
22. Kartika Suryarini,wanita kelairan Situbondo 13 September 1975 iki ngakoni, jumlah panaliti ing Indonesia pancen akeh. Peminate uga akeh. Nanging kendhalane panaliten cukup gedhe. Jalaran saka kuwi dheweke nggunakake kesempatan melu L’Oreal Indo Fellowships For Women In Sicience 2009, supaya oleh dana kanggo panalitenane.
Patuladhan becik kang bisa dituladhani saka tokoh Kartika Suryarini yakuwi..........
a. semangate golek penghargaan b. kepingin sekolah sing dhuwur
c. dadi wanita kang utama d. ketekunane dadi panaliti
23. Dea Imut utawa jeneng asline Claudia Anisa, kelairan 29 Februari 1996, pancen saiki wiwit ngancik remaja, senajan blegere isih imut kaya julukane. Dheweke uga lagi mbintangi sinetron remaja.
Ukara pitakonan kang cocok kanggo pratelan ing dhuwur yakuwi..........
a. Sapa kuwi Dea Imut ? b. Apa kang ditindakake Dea Imut ?
c. Kena apa Dea Imut ? d. Ana apa karo Dea Imut ?
24. Kepingin pinter lan sekolah kang dhuwur mbutuhake ragat/biaya kang gedhe, paribasane........
a. jer basuki mawa beya b. rawe-rawe rantas malang-malang putung
c. pitik diumbar ing pedharingan d. blilu melu seton
25. Sing ngati-ati bakal slamet sing sembrono bakal cilaka, paribasane..........
a.sadumuk bathuk sanyari bumi b. yitna yuwana lena kena
c. sapa salah bakal seleh d. jati ketlusupan ruyung
26. Aris lungguh ijen neng pinggir ratan gedhe, nyawang bocah-bocah SMP kang lagi bubaran sekolah. Aris pancen ora sekolah maneh sawise medhot sekolahe mung nganti klas lima SD. Saben dina dheweke ngrewangi bapake luruh barang rongsokan banjur diedol menyang pengepul. Senajan atine meri ndeleng bocah-bocah sabarakane padha sekolah, ning ora bisa tumindak apa-apa, jer wong tuwane wis ora saguh maneh nyekolahne.
Konflik crita ing dhuwur yakuwi................
a. fisik b. batin c. psikologi d. sosial
27. ”Urip iku pancen sawang – sinawang. Nek ndeleng wong liya urip kepenak banjur kepingin. Kareben ora gampang meri lan melik duweke liya, urip kudu linambaran ati sabar. Coba kowe gelem sabar, tlaten nandhangi kabeh pakaryan, ora mokal bakal keturutan tuku sepedha,” kandhane Lik Min karo nyawang karunge Aris sing sajak ora ana isine, merga mung sithik bak sampah sing dibiyaki.
Watake Lik Min manut crita ing dhuwur yakuwi............
a. kereng b. tlaten c. loman d. wicaksana
Kanggo soal no. 28-30
Nalika semana Sholeh pinuju lumaku ngupaya kabutuhan uripe, sajrone lumaku mau dheweke ngliwati sawijining pakebonan apel, duweke wong sugih ing kutha. Ing kono mung ana wong kang ditugasake njaga kebon apel mau.Dumadakan tuwuh pepinginane Sholeh jupuk apel gogrogan kang akeh tinemu ing kono. Dhasar wetenge wis krasa luwih , mula ora kanthi dipikir dawa, nom-noman iku banjur jupuk apel siji dipangan.
28. Setting crita ing dhuwur iku ana ing…………….
a. kutha b. desa c. pekarangan d. kebon apel
29. Manut wacana ing dhuwur Sholeh duwe watak………….
a. kendel b. sabar c. wedi d. srakah
30. Swasana ing kebon apel………….
a. rame b. sepi c. panas d. udan
31. ......................................., mbok bilih wonten atur ingkang nuju prana kula nyuwun lumunturing sih samodra pangaksami. Nuwun.
Ganepe pungkasan pidhato ing dhuwur kang cocok yakuwi.........
a. Kula nyuwun agunging pangapunten b. Minangka pungkasaning atur kula nyuwun duka
c. Wasana cekap semanten atur kawula d. Namung samanten atur kula lan nyuwun duka
32. Ing Kabupaten Sidoarjo, Jatim saiki duwe dhalang cacahe kira-kira ana wong 50 bibit dhalang cilik uga thukul ngrembaka iki gawe mongkoge atine Pak Djoko ngono undang-undange priyayi sing saiki njabat minangka Kasubdin Pendhidhikan luar sekolah Penkab Sidoarjo, uga njabat Sekretaris Pepadi neng kutha petis kuwi
Tandha titik sawise tembung.........
a. 50 (.),ngrembaka (.), kuwi (.) b. cilik (.),Pak Djoko (.), kuwi (.)
c. ngrembaka (.),Sidoarjo (.), kuwi (.) d. Pak Djoko (.),Kasubid (.), kuwi (.)
33.
Teks 1 Teks 2
“Kanthi basa Jawa wong bisa ngajeni lan ngregani sapadha-padha,” ngendikane Gubernur DIY. Budaya nduweni daya kekuatan sing linuwih, mula perlu diipuk-ipuk lan dilestarekake. Kendhone “kearifan lokal” sebabe merga ora ana panyengkuyung saka kabudayane dhewe. Mula perlu kelompok minoritas kreatif sing melu cawe-cawe.
Pendhidhikan kabudayan neng sekolah pancen kudu dikembangake lan diarahake supaya murid mampu ngundhake potensine ing bidhang kabudayan. Uga ningkatake peran lan fungsi kabudayan dadi luwih becik.
Wacana ing dhuwur ngrembug bab kang padha yakuwi ngenani................
a. pendhidhikan b. kabudayan c. basa d. Siswa
Tembang kanggo soal no. 34- 36
Maskumambang
Gereng-gereng Gatotkaca sruh anangis,
sambate mlas arsa
lunya marawayan milih,
gung tinameng arsa nira.
34. Isine tembang “Maskumambang” ing dhuwur yakuwi........
a.Gatotkaca kang lagi gereng. b. Gatotkaca kang lagi sedhih
c.Gatotkaca kang lagi nangis d. Gatotkaca lagi bingung
35. Maskumambang iku kalebu tuladhane tembang.............
a. macapat b. gedhe c. tengahan d. anyar
36. Guru wilangan lan guru lagu tembang “Maskumambang” gatra 3 yakuwi..........
a. 8 ih b. 8 i c. 9 ih d. 9 i
Wacana kanggo soal 37-38
Aswatama : ”Punapa bapa siyos tindak dhateng kitharaja sowan sinuwun Prabu Duryudana?”
Pandhita Durna :”Eiii...ya ya sida! Sida...ya dina iki uga ngger!”(banjur ngadeg saka palungguhan)
Aswatama :”Kreta sampun sumadiya, lajeng sinten ingkang kepareng ndherekaken?”
Pandhita Durna :”Cukup sira wae, ngger. Ngiras pantes kusirana kretane .”
37. Pandhita Durna migunakake basa...........
a. ngoko lugu b. ngoko alus c. krama lugu d. krama alus
38. Sing ngeterake Pandhita Durna lunga yakuwi............
a. Prabu Duryudana b. ora ana c. Aswatama d. kreta
39. Dhuh Gusti Dzat Ingkang Maha Kuwaos. Panjenengan paringi panjang yuswanipun, mirah rejekinipun, tansah dipun tedahaken margi ingkang leres, margi ingkang panjenengan ridhai. Dhuh Gusti sesembahan kula, panjenengan kabulaken donga kawula punika. Amin.
Pratelan ing dhuwur kalebu perangane donga yaiku.........
a. pambuka b.isi c. panutup d. paprenahan
40. Dhuh Gusti Ingkang Maha Agung, panjenengan pangapunten…………., dosa tiyang sepuh kula kekalih. Panjenengan tresnani kados dene piyambakipun nresnani kawula wanci kula taksih alit.
Ganepe ukara ing dhuwur kang cocog yakuwi……….
a. sedaya dosa bapak ibu guru kawula b. sedaya dosa kawula
c. sedaya dosa sederek kawula d. sedaya dosa umat muslim
41. Tanduran iki kalebu wit kang diametere gedhe lan dhuwur. Ing kahanan tartamtu, tanduran iki dhuwure bias 25 nganti 35 m, kanopine kaya payung. Dene ing Eropa wit trembesi dhuwure bisa nganti 60m lan kanopine diametere 80m.
Bakuning gagasan pada ing dhuwur yakuwi........
a. Tanduran trembesi kang ukurane gedhe. b. Ukuran wit trembesi.
c. Ing Eropa wit trembesi dhuwure 60m. d. Diametere wit trembesi.
42. 1. Manungsa lagi bisa ngira-ira.
2. Para ahli nelakake yen muncule lindhu ora bisa dicegah
3. Bakal muncule lindhu iku ora bisa dietung klawan gumathok sadurunge.
4. Indonesia bakal terus kampiran lindhu.
Ukara ing dhuwur yen disusun dadi pada yakuwi.........
a. 1,2,3,4 b. 2,3,4,1 c. 3,1,2,4 d. 4,1,2,3
43. Amarga ora ana keseimbangan rantai makanan ing dhaerah-dhaerah diserang ulat bulu kayata Probolinggo, Lumajang, Jember,lan sapanunggalane. Mulane kita kudu jaga lingkungan aja sembarangan nyekel utawa mateni manuk, supaya ulat bulu bisa dipangan manuk lan ora dadi wabah kang ganggu manungsa.
Ukara ing dhuwur kalebu..............
a. panemu b. fakta c. imajinasi d. berita
Kanggo soal no. 44-46
Dita :”Kok wis tangi, dhik.Tumben sregep tangi esuk?”
Fara :”Nggih mbak. Mbak jama’ah ya?” (tarene karo nggelar sajadah nang mburine mbakyune ngepasi swara iqomah ngumandhang saka mushola)
Dita :”He’em, ayo shalat bebarengan.”
Ibu :“Fara kok dadi sregep nggih, Pak?”
Bapak :”Ya bu, nanging malah ketok lucu, ora kaya biasane je.”
44. Manut pacelathon ing dhuwur sing dumadakan sregep yakuwi ……….
a. Dita b. Fara c. ibu d. bapak
45. Sholat jama’ah kang dilaksanakake yakuwi sholat………
a. subuh b. dhuhur c. ashar d. magrib
46. Sing nganggep lucu perubahan watake Fara yakuwi….......
a. Dita b. Fara c. ibu d. bapak
47. Ibu Pertiwi
aku tlatah bawera
aku lemah tlapukaning segara-segara gedhe
aku gapura
aku pasrokaning kapal-kapal manca Negara
Guritan ing dhuwur migunakake purwakanthi
a. guru basa b. guru swara c. guru sastra d. guru lagu
48. Tembung dwilingga ing guritan “Ibu Pertiwi” ana.........
a. 2 b. 3 c. 4 d. 5\
49. wis mbok kirim tsunami ya Allah
kaya nalika sliramu ngirim banjir bandhang
kang ngreremake negrine Nuh
kaya nalika sliramu ngirim bencana
Isine guritan ing dhuwur yakuwi............
a. bencana tsunami b. angin lesus c. Nabi Nuh d. banjir bandhang
50. Wengi wis lingsir yogene
Tangismu tansah layung-layung anakku
Dumleweran eluh saka poncot mripat
Sapandurat kawistara ana kanng oncat
Kinarya atiku sinaput mendhung anggendanu
Swasana guritan ing dhuwur yakuwi.............
a. seneng b. tentrem c. nelangsa d. sedhih











Tidak ada komentar:
Posting Komentar